טיפול שיניים תחת סדציה (טשטוש) או הרדמה מלאה

טיפולי שיניים בהרדמה כללית או תחת סדציה מקובלים מאוד בתחום רפואת השיניים ומיועדים למקרים של חרדה דנטלית, טיפול באוכלוסיות עם הגבלה פיזית או שכלית (בעלי צרכים מיוחדים) וכן כאשר עולה הצורך לסיים את סדרת הטיפולים במהרה ולהימנע מכאב שיניים מתמשך. מהי סדציה? האם ישנם סיכונים הכרוכים בטיפול תחת הרדמה זו בפרט או בהרדמה מלאה בכלל? ובאילו מצבים וטיפולים מומלץ לבצע טיפולים תחת הרדמה או סדציה? ד"ר מרעי כבהה מרחיב בנושא

מהי סדציה?

סדציה היא השלב המקדים לפני ההרדמה הכללית, מטרת הרדמה זו לסייע למטופל לעבור טיפול שיניים מורכב בזמן קצר וביעילות. היתרון המרכזי -בסדציה הוא בתוצאה- המטופל נושם, הלב שלו פועם אך הכרתו מטושטשת והדבר מסייע לו לעבור את הטיפול ללא תחושת כאב או טראומה.

למי נהוג להציע סדציה או הרדמה מלאה?

בראש ובראשונה לכל מי שחווה חרדה דנטלית, הן בעקבות טיפולי שיניים טראומטיים שנחוו בעבר והן בעקבות חוויות וסיפורים ששמע ממכריו – במקרה זה ההרדמה הכללית או סדציה- יתנו מענה לצורך לעבור טיפולי שיניים מורכבים אך לא לחוות כאב, שעשוי להתלוות אליהם. בנוסף, נהוג להציע סדציה גם במקרים הבאים:

  • כאשר קיימת מגבלה פיזית
  • כאשר קיימת הגבלה נפשית
  • כאשר המטופל נדרש להימנע ממצבי לחץ בשל סיבות רפואיות
  • כאשר קיים קושי פיזי להישאר עם פה פתוח למשך זמן הטיפול
  • מטופלים החווים בחילות והקאות בזמן טיפולי השיניים
  • מטופלים המעוניינים לרכז מספר טיפולים בפגישה אחת – כמו השתלות שיניים, טיפול במספר אזורים בחלל הפה, השתלות עצם מורכבות וכדומה
  • מטופלי תיירות מרפא
  • כאשר מעוניינים לסיים את טיפולי השיניים במהרה בשל נסיבות החיים

תמונות לפני ואחרי

היתרונות בטיפולי שיניים תחת הרדמה כללית או תחת סדציה מאפשרים לשמור על הרצף הטיפולי, לצמצם  את מספר הפגישות ואת משך זמן ההחלמה ולהימנע מכאב שיניים.

מהו ההבדל בין הרדמה מלאה לבין סדציה?

ההבדל העיקרי הוא ברמת ההכרה של המטופל, בעוד בסדציה, הכרתו של המטופל נותרת מעורפלת והתרופות המוחדרות לגופו מפיגות את החרדה ותחושת אי הנוחות מהטיפול, בהרדמה מלאה- המטופל אינו בהכרה והוא למעשה מורדם ומונשם באמצעות מכונת הנשמה. לאחר הטיפול המטופל עובר לחדר התאוששות, ממש בדומה להליך של ניתוח.

באילו מקרים מעדיפים הרדמה מלאה על פני סדציה?

כל מקרה נבחן לגופו, אך ברוב המקרים נהוג להעדיף הרדמה מלאה כאשר מתקיימים שני תנאים:

  1. המצב הרפואי של המטופל מאפשר זאת
  2. כאשר הסדציה לא נותנת מענה לצורך- כלומר המטופל חווה דנטופוביה (חרדה דנטלית), נחרד מהכניסה למרפאה, נחרד ממראה כיסא הטיפולים וחלוק הרופא ואף נמנע מטיפולי שיניים, החיוניים לבריאותו.

מהם הסיכונים של טיפולים תחת הרדמה לסוגיה השונים?

מדובר בהליך רווח ברפואה המודרנית, שנחשב לבטוח יחסית כל עוד הוא נעשה על ידי רופא מקצועי, שהוסמך לנושא ונעזר בחומרי הרדמה איכותיים ומתקדמים. נהוג לבצע הרדמה בכל הליך ניתוחי ברפואה הכללית ושלב ההתאוששות זהה בכל המקרים. תופעות הלוואי ידועות והרופא מסביר על כך בכתב ובעלפה ומלווה את המטופל בכל שאלה ועניין. לאחר סיום הטיפול המטופל יוכל לשוב במהרה לנהל את שגרת חייו וליהנות משיניים בריאות וחיוך חדש.

מהם החסרונות בביצוע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

מעבר לזמן ההתאוששות הנדרש מהרדמה זו, הרי שמדובר בהרדמה, שדורשת הערכות מקדימה – ביצוע בדיקות דם, צילומי חזה ובדיקות נוספות, היערכות של צוות רפואי מקצועי, שימוש באמצעי ניטור והחייאה ושימוש בתרופות, שלא נדרשות מהליכי הרדמה תחת סדציה.

לסיכומו של עניין, לטיפולים המתבצעים תחת סדציה או בהרדמה מלאה יש יתרונות רבים, המאפשרים הן לאנשים הסובלים מחרדה דנטלית, או בעיות רפואיות אחרות והן לאנשים הנדרשים לסיים סדרה ארוכה של טיפולים מורכבים בזמן קצר – לשקם את שיניהם ביעילות ובבטיחות. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את החסרונות מטיפול זה – שכולל סיכון יחסי בעת ביצוע ההרדמה, זמן התאוששות, עלות ותופעות לוואי. ההחלטה בנוגע להרדמה תיעשה במסגרת פגישת האבחון לקראת הטיפול ותיסמך על מידע רפואי, אישי ופיזי המאפשר לקבל את ההחלטה הנכונה לגביכם.

ד"ר מרעי כבהה הוא רופא שיניים עתיר ניסיון ברפואת שיניים אסתטית, שיקום הפה ושתלים דנטליים, בין השנים 2010 – 2013 עבד במרכז הרפואי ע"ש ברוך פודה פורייה בטבריה, במחלקה לכירורגיית פה ולסתות. במקביל לעבודתו, עסק ד"ר כבהה בהתנדבות ביחידה לטיפול בחולים בסיכון גבוה שם העניק טיפולים דנטליים מורכבים למאושפזים עם מחלות סיסטמיות או מטופלים הסובלים מבעיות מנטליות או פיזיולוגיות שונות, ניסיון זה אפשר לו לסגל שיטות עבודה יצירתיות וזהירות.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​