שיקום על גבי שתלים

שיקום על גבי שתלים הינו אחת משיטות הטיפול הנפוצות והמומלצות ביותר במקרים שבהם שן נעקרת או נפגעת בצורה קשה שלא מאפשרת את הטיפול בה. שיקום דנטלי הינו הליך סטנדרטי ההופך לנפוץ ומקובל בקרב אנשים בכל הגילאים, ומבוצע במרפאתנו מזה שנים רבות ולאור צבירת ניסיון רב בתחום.

שיקום שיניים הוא הליך המבוצע כפתרון אחרון למצבים בהם אין מנוס מעקירת שן אשר חסרונה גורם להפרעה בתפקוד הפה או מקשה על המטופל מבחינה אסתטית.
עד לפני מספר שנים, הפתרונות האפשריים למצב זה היו תותבת חלקית נשלפת, כלומר תותבת המותקנת על גבי השיניים הקיימות, או לחילופין השחזת שתי השיניים הסמוכות לאזור החסר והתקנת גשר המחפה על החוסר הקיים.

שיקום על גבי שתלים הינו פתרון חדשני ומתקדם עבור מטופלים הסובלים מהרס משמעותי בשן אחת או יותר. השיקום נעשה באמצעות מבנה מטיטניום שעליו מורכב "כתר", שהוא כיפה מתכתית המצופה בחרסינה.

במידה וחסרות מספר שיניים, ניתן לבצע השתלות דנטליות במרווחים משתנים ועליהם לבצע שיקום ע"י רצף כתרים מחוברים, הקרוי "גשר". באופן דומה, ניתן להרכיב תותבת כתחליף לפגיעה חמורה בשיניים על גבי לסת שלמה. למעשה, כיום באמצעות שתלים דנטליים ניתן לטפל בכל מצב בו יש צורך למלא את החלל הנוצר בעקבות מחסור של שן אחת, של מספר שיניים בודדות ושל פגיעה בכל שיני הפה.

השתלים, שהינם ברגים העשויים מתכת ייעודית, מוחדרים לעצמות הלסתות ומהווים תחליף לשורש השן. על השתלים מורכב השחזור, שמטרתו להחליף את השן המקורית.

במקרים בהם אין די נפח עצם באזור הסינוס המקסילרי, חלל הנמצא באזור הלחיים שעליו מורכב השתל, ניתן לבצע השתלת תחליפי עצם טרם ביצוע החדרת השתלים הדנטליים. מדובר בהליך כירורגי הקרוי "הרמת סינוס" ומתבצע לרוב בטיפול שאורכו כשעה תחת הרדמה מקומית.

שיקום על גבי שתלים אפשרי בכל גיל, אך כפוף למצבו הבריאותי של המטופל. ישנם מצבים שונים שמהווים התוויית-נגד לביצוע הפרוצדורה, ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא או הרופאה המטפלים טרם קביעת הטיפול. עם זאת, עבור המטופלים המתאימים ותחת ידיים מיומנות, בדומה למתרחש במרפאתנו, מדובר בטיפול בעל אחוזי הצלחה גבוהים העומדים על 95%.

התנאים המרכזיים להצלחת הטיפול הינם בריאות כללית טובה, חניכיים בריאות, שמירה טובה על היגיינת הפה וביקורים תכופים אצל שיננית והקפדה על מעקב תקופתי לאחר סיום הטיפול.

מהן השיטות השונות לשיקום על גבי שתלים?

קיימות מספר טכניקות לביצוע שיקום על גבי שתלים:

  1. שיקום מודבק – השחזור מודבק על גבי השתל באמצעות דבק מיוחד. הדבק אמנם מאפשר דיוק גבוה יותר, אך עלול להישחק ולפגוע ביציבות הגשר. בנוסף, הנחה לא נכונה של הדבק עלולה לגרום לדלקות חניכיים ועצם סביב השתל ולהוביל לכישלון ההשתלה.
  2. שיקום מוברג – השחזור מוברג על גבי השתל ע"י בורג המוברג בלחץ. השיקום המוברג קל לתיקון ולתחזוקה, נחשב יציב מאד ובעל סיכוי נמוך לסיבוכים ברקמת החניכיים או העצמות, אך יש לקחת בחשבון כי בטווח הרחוק עלולים להתרחש מצבים כגון שחרור או שבירה של בורג. עם זאת, ברוב המקרים המטופלים מרגישים בכך ופונים לתיקון טרם התפתחות הפגיעה.
  3. תותבת מוברגת – במצבים בהם קיימים נפחי עצם או נפחי חניכיים מועטים, נפנה לפתרון זה. החיסרון המרכזי בשיטה זו הוא הקושי בניקוי אפקטיבי של החניכיים, שעלול להוביל להתפתחות דלקת חניכיים.

כיצד מתבצע הטיפול?

באופן מסורתי, השתלת שתלים דנטליים מתבצעת באופן מדורג ומתחלקת לשלב הכירורגי ולשלב השיקום הפרותטי.

  • השלב הכירורגי כולל את ההשתלה עצמה ואת חשיפת השתל. בשלב זה מתבצעת הצבת השתל בתוך עצם הלסת במקום שורש השן החסרה. בשבועות שלאחר הצבת השתל מתבצעת באופן טבעי החלמה של העצם והחניכיים, שגורמת לכיסוי השתל עצמו. מידת כיסוי השתל משתנה ממטופל למטופל ולא ניתנת לצפייה מראש: בחלק מהמקרים תהליך ההחלמה יגרום לכיסוי מלא של השתל, ובחלק מהמקרים לכיסוי חלקי בלבד.
    תהליך חשיפת השתל הינו פעולה כירורגית זעירה וחיונית שנועדה לאפשר את הרכבת המבנה על השתל. חשיפת שתלים יכולה להתבצע תחת הרדמה מקומית או על ידי אלחוש בלבד, כתלות בכיסוי החניכיים ובצורך בחשיפה נרחבת.
  • השלב השיקומי, הקרוי גם השלב הפרותטי, כולל את הרכבת המבנה השיקומי על גבי השתל. אל המבנה, המשמש כמעין מתאם, מורכב בצד אחד השתל שבתוך העצם ובצד השני הכתר, שהוא החלק המשוחזר הנראה לעין.

במידה וביצענו הליך מדורג, יש צורך בתקופת המתנה לקליטת השתלים, שאורכה משתנה בהתאם למאפייני הלסת ומצבו של המטופל. לרוב מקובל כי זמן ההמתנה טרם ביצוע השיקום בלסת העליונה אורך בין 4-6 חודשים ובלסת התחתונה בין 2-4 חודשים.

קיימת אפשרות להתקין את השיקום מיד לאחר ביצוע השתלים, תהליך הקרוי "העמסה מיידית". תהליך זה מייתר את הצורך בתקופת החלמה ובשלב חשיפת השתלים, אך חשוב לקחת בחשבון כי העמסה מיידית מתאימה רק בחלק מהמקרים וניתנת ליישום רק לאחר בדיקת מדוקדקת של מצב הלסת, השיניים והמטופל.

  • במרבית המקרים יש צורך בשלב מקדים, כלומר בביצוע עקירת השיניים הקיימות ובהכנת העצם על מנת לאפשר את קליטת השתל. הליכים אלו עשויים לדרוש הליך החלמה נוסף, כתלות באופי הטיפול ובמצבו של המטופל.

כמה שתלים יהיה עליי לבצע?

בחירת התוכנית הטיפולית והצלחתה דורשות מיומנות וניסיון רבים של הרופא המטפל.

ניתן להתקין עד 10 שתלים בלסת אחת, אך ברוב המקרים מקובל להשתמש במספר נמוך יותר של שתלים.
מספר השתלים המדויק שלו יזדקק המטופל מושפע מפרמטרים רבים.

במרפאתנו אנו מבצעים שיטות מתקדמות המאפשרות שימוש במספר נמוך יותר של שתלים: all on 4 ו-all on 6, ומקפידים על הסבר מפורט ותיאום ציפיות שקוף ואמין על מנת שנוכל לבצע התאמה מיטבית בין שיטת הטיפול לבין נתוני המטופל, רצונותיו וצרכיו.

לסיכום, שיקום על גבי שתלים ביום אחד או בהליך מדורג מומלצים עבור מגוון של מצבים דנטליים כגון עקירה או הרס ממושך של שן אחת או יותר. מומלץ לבחור ברופא בעל ניסיון וידע רב בתחום ההשתלות על מנת להבטיח את הצלחת הטיפול, ולעבור בירור מקיף על מנת להגדיל את הסיכוי ליהנות מהשתלה מוצלחת שתעלה יפה ותחזיק לאורך שנים רבות.

ד"ר מרעי כבהה, רופא שיניים העוסק ברפואת שיניים אסתטית, שיקום הפה ושתלים דנטליים, בעל ידע רב בביצוע טיפולי שיניים תחת סדציה והרדמה כללית וניסיון ביחידה לטיפול בחולים בסיכון גבוה במחלקה לכירורגיית פה ולסת בבית החולים 'פוריה'.

ד"ר כבהה מעניק טיפול מקצועי ואמין ללא פשרות, תוך שימוש בחומרים איכותיים ובטכנולוגיות ובציוד המתקדמים ביותר בלבד. אל תתפשרו על החיוך שלכם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​